Datum: 26/06/2022
-Tijdstip: 11:00 - 13:00
Concept
Kunsthistorisch draagt Guillaume Vanden Borre (1896-1984) het etiket van een onbekend abstract schilder. Hij stelde slechts één keer tentoon, in 1939 in de Brusselse galerie Manteau. Aan de hand van 35 werken uit de collectie van het Musée Marthe Donas te Ittre schetsen wij een kunsthistorisch overzicht dat een aanvang neemt in de jaren 1928-29 met een raadselachtig figuratief intimisme dat, via een korte zijsprong naar een experimentele fase, gevoed door een surrealistische écriture automatique, vlug overhelt naar de abstractie. De invloed van Paul Klee was toen bepalend. Het accent van de presentatie ligt op het oeuvre ontstaan in de periode 1945-1984 en wordt geconfronteerd met de groep L’Art Abstrait, in 1952 door Jo Delahaut en Jean Milo als een nieuwe esthetische beweging boven de doopvont gehouden. Zij schaarden zich vlug achter het gedachtegoed van de Réalités nouvelles met L’Ecole de Paris en coryfeeën als Bazaine, Herbin, Manessier, de Staël en Hartung als uithangbord. Naast deze confrontatie zetten wij ook een dialoog op met een tiental werken van de Antwerpse kunstenaar Georges De Meerschman, die eind van dit jaar tachtig wordt en als een geestverwante mag beschouwd worden. Ook hij heeft heel zijn leven de abstractie gekoesterd, gaande van de ingetogen potloodtekeningen in een ongekend purisme over de harmonieuze gouaches in verfijnde kleuren en elegante vormen tot de caseïnepanelen die getuigen van een lyrisch constructivisme. Deze dialoog geldt als een prelude voor een uitgebreide retrospectieve tentoonstelling die volgend jaar geprogrammeerd staat.
Tentoonstelling
van 10 april tot en met 26 juni 2022
gesloten op 12 juni
Uurregeling
elke zondag van 11.00u – 17.00u
Rondleidingen op afspraak via expo@dekoolputten.be
Finissage
zondag 26 juni om 11 uur
Finissage programma
Huisconcert met accordeonist Jorge Bohyn
€ 15 voor leden, niet-leden € 20
Inschrijven voor 23 juni 2022
(gelieve het juiste bedrag over te schrijven op BE62 7310 4749 9861 )